Що буде з бюджетом країни на 2021 рік?
Вчора, 14 грудня, комітет Верховної ради України по питанням бюджету після двогодинної дискусії затвердив бюджет на наступний рік, а також зміни до Бюджетного кодексу. Сьогодні парламент може проголосувати за держбюджет, до якого є багато питань.
Перша редакція бюджету на 2021 рік була різко розкритикована, адже вона містила доволі високий дефіцит. До другого читання у документ внесли зміни, згідно яких видатки були зменшені, а прибуткова частина збільшена. В оновленій версії бюджету дефіцит становить 5,5%.
Що змінилося у бюджеті?
В першу чергу були внесені зміни щодо співвідношення витрат та прибутків.
- витрати: було 1,33 трлн грн – стало 1,328 трлн грн
- прибутки: було 1,071 трлн грн – стало 1,092 трлн грн
- дефіцит бюджету: було 270 млрд грн – стало 246,6 млрд грн
- граничний обсяг держборгу: було 2,6 трлн грн – стало 2,6 трлн грн
Також народні обранці планували, що мінімальна зарплатня буде збільшена до 6500 грн у два етапи за півроку. Але тепер між двома підвищеннями пройде майже рік: до 6000 грн «мінімалку» підвищать з 1 січня, а вже з 1 грудня 2021 року вона становитиме 6500 грн.
При цьому підвищення видатків з держбюджету очікується на такі державні органи, як МЗС, Держпродспоживслужба, Міненергетики, Мінекології та Офіс генерального прокурора. Паралельно з цим зменшать фінансування Міністерства освіти та науки, Пенсійного фонду та Держфонду регіонального розвитку.
Критика проекту бюджету в першу чергу базується на тому, що дохідну частину збільшили за рахунок підвищення податків. В умовах жорстких карантинних обмежень бізнесу просто не буде з чого сплачувати обов’язкові термінові державні платежі.
Саме ситуація з коронавірусом підштовхнула міністра охорони здоров’я Максима Степанова різко розкритикувати проект бюджету. Адже на зарплати медикам виділили лише 159 млрд грн при потребі у 296 млрд.
Бюджет проти економіки
Дефіцит бюджету становить 5,5%. Це доволі високі показники. Поки залишається незрозумілим те, чим буде покриватися цей дефіцит. Але вже ясно, що Україні загрожує бюджетна криза уже найближчим часом.
В ідеалі потрібно збалансувати бюджет. Принцип збалансованості ключового фінансового документу полягає у тому, щоб об’єм передбачених витрат співпадав з сумарним об’ємом надходжень до бюджету. Експертні думки збігаються у тому, що зменшити дефіцит можна було б за допомогою зменшення витрат на силовиків, владний апарат та програму «Велике будівництво».
Один з відомих українських економістів Олексій Кущ каже, що загалом існує два види бюджетної політики. Перший – рестрикційний. Це цілеспрямоване обмеження бюджетних витрат і скорочення дефіциту. Другий – експансіоністський. Цей тип обумовлює розширення бюджетного дефіциту та збільшення видатків для боротьби з кризою. Однак проект українського бюджету на наступний рік, на думку пана Куща, – це не те, ні інше. Проблема у декларуванні допомоги соціальній сфері, яка по факту не надається.
Влада: чому бюджет потрібно прийняти
У влади на критику бюджету своя реакція. Риторика представників чинної влади основується на тому, що бюджет не тільки допрацьований, але й погоджений з представниками МВФ. А відмовитися від підтримки спеціального агентства ООН Україна наразі не може. Важливо реально оцінювати ситуацію, в якій опинилася країна. Тому голосування за бюджет оцінюється з тієї точки зору, що в новий рік суспільство має увійти максимально прогнозовано, маючи стабільну підтримку від міжнародних кредиторів.
Уряд обіцяє, що, незважаючи на сценарій розвитку подій, усі соціальні обов’язки держави перед суспільством будуть виконані у повному обсязі.
Чому бюджет-2021 не найгірший
Говорячи про дефіцит, який оцінили у 5,5%, то він дещо менший, ніж у нинішньому році. При цьому ресурс місцевих бюджетів зростає більш ніж на 58 млрд грн.
Оборонний сектор отримає доволі апетитний кусень бюджетного пирога – понад 267 млрд грн. Це майже 6% ВВП. Найбільший показник за всі роки незалежності України.
На соцзабезпечення, освіту і дорожній фонд виділено 571,2 млрд грн. А от на охорону здоров’я громадян витратять 160 млрд грн. Окрема стаття видатків – це боротьба з коронавірусом. На подолання коронавірусної кризи передбачено 19,4 млрд грн.
Чи буде виконаний цьогорічний бюджет?
Ще наприкінці листопада прем’єр-міністр Денис Шмигаль на засіданні Кабміну зробив заяву про те, що бюджет на 2020 рік буде виконано у повному обсязі, а «уряд повною мірою забезпечить фінансування всіх виплат для людей». Переконатися у цьому нам дозволить час, якого залишилося зовсім мало.
Чому проєкт бюджету викликає сумніви?
Експертів у цьому питанні багато, і їх судження різко полярні. Є багато тих, хто сумнівається у виконанні бюджету на наступний рік. І причин цьому безліч.
По-перше, цьогорічний досвід продемонстрував, що українська економіка гальмує, а коронавірусна пандемія вносить свої правки.
По-друге, ми ще не знаємо, з якими показниками країна завершить 2020 рік. В уряді впевнені, що падіння не перевищить позначки у 4,8%. З цим не погоджуються представники МВФ, які озвучують цифру удвічі більшу. Прогнози уряду щодо динаміки ВВП у наступному році становлять плюс 4,6%. Що це означає? Те, що наша економіка повинна стрімко зростати і подолати неймовірних 10%. З таким оптимізмом не розглядають майбутні перспективи навіть найпотужніші світові економіки. Коронавірус продовжує свій інфекційно-пандемічний похід проти людства, тому уряди багатьох держав вже починають думати про скорочення видатків та віднаходження альтернативних джерел фінансування.
По-третє, загальносвітова криза змушує збільшувати дефіцит бюджетів близько 90% усіх держав. Цьогорічний бюджет України переглянули в зв’язку з коронавірусним форс-мажором. Дефіцит зріс до рекордних 7,5%. А це на 2,5% більше, ніж у 2014 році, коли Росія анексувала Крим, а на Донбасі розпочалася війна. У 2021 році закладено дефіцит на рівні 5,5%. Це теж вражаюча сума, і уряду доведеться добре пошукати, щоб віднайти кошти для латання дірок.
Журналісти ВВС нагадують українцям і про зовнішні та внутрішні борги. Звіра бюджетного дефіциту можна приручити двома способами: або заробляти якомога більше, або позичати гроші. Нас фінансує МВФ, а вітчизняні фінансові установи інвестують у боргові папери держави. І це ще один бар’єр, який потрібно подолати з мінімальними втратами. Станом на кінець вересня 2020 року державний борг України становив більше 2 трлн грн.
До уваги потрібно взяти і податковий тиск, який в період пандемії стане вбивчим для бізнесу. Хоча в Мінфіні заспокоюють, що у 2021 році не передбачається ані підвищення існуючих, ані появи нових податків. Надходження планують збільшити завдяки більш ефективній роботі фіскальних служб. Але як розцінювати те, що уряд, проєктуючи бюджет, затверджує і зміни до Податкового кодексу, щоб збалансувати надходження у бюджет? Седативним засобом для платників податків може бути той факт, що за законом зміни у оподаткуванні ухвалюються не пізніше, ніж за півроку до набуття чинності цих змін.
Коли мова йде про бюджет країни, то завжди з’являється багато непередбачуваних невідомих, помилок у розрахунках та, будемо відвертими, маніпуляцій. Пам’ятаєте, що казав про збалансований бюджет легендарний Рональд Рейган? Він казав, що його формування схоже на захист жінкою своїх чеснот – доводиться на кожному кроці казати «ні». Надіємося на краще. Якщо не на «так», то хоча б на багатозначне мовчання.