
Вигорання викладачів і виснаження студентів: критичний стан ментального здоров’я в університетах України

Більшість викладачів українських університетів перебуває у стані професійного вигорання, а значна частина студентів скаржиться на хронічний стрес та емоційне виснаження. Такі дані оприлюднила ініціатива «Ти як?» спільно з Міністерством освіти і науки України за підсумками анкетування у 29 закладах вищої освіти.
Участь у дослідженні взяли 1409 викладачів і 2295 студентів. Результати виявили тривожні тенденції: лише 42% викладачів мають низький рівень професійного вигорання, тоді як 45% перебувають у стані середнього вигорання, а ще 13% — у глибокому виснаженні. Найбільше постраждали педагоги зі стажем 6–10 років — саме на цьому етапі, як показують дані, настає «критична точка зламу».
Викладачам — підтримка, студентам — безпечне середовище
Організатори опитування наголошують: якщо у викладача зафіксовано середній або високий рівень вигорання, необхідна негайна психосоціальна підтримка. Йдеться не лише про індивідуальні консультації з фахівцями, а й про створення в університетах «просторів відновлення». Серед рекомендованих дій — зменшення навантаження, делегування завдань і навіть тимчасова професійна пауза.
Схожа ситуація й серед студентів: кожен десятий (11,9%) перебуває у стані значного стресу, понад дві третини (67,1%) — у стані середнього стресу. Лише 21% опитаних мають низький рівень стресу та добре справляються з життєвими викликами.
За рівнем тривожності картина така: 13% студентів мають високий показник, 63,3% — середній, і тільки 24,1% демонструють стабільний психоемоційний стан.
Чверть студентів — у стані емоційного виснаження
Опитування дозволило сформувати умовний психоемоційний профіль молоді:
- 47,2% студентів — «ресурсні»: мають низьку тривожність, позитивний настрій і стійкість до стресу;
- 27% — у «групі ризику»: почуваються втомленими, але зберігають мотивацію;
- 25,8% — «виснажені»: мають високі показники тривожності й пригнічення, потребують невідкладної психологічної допомоги.
Експерти підкреслюють: саме заклади освіти мають стати просторами, де молодь і викладачі зможуть отримати своєчасну підтримку. МОН вже працює над інтеграцією ментального компонента в освіту — як частини національної програми ментального здоров’я «Ти як?» за ініціативою першої леді Олени Зеленської.